Google
 

vrijdag 13 april 2007

Ministers en tv-programma's


Deze week hoorde ik op Radio 1 een journalist die onderzoek had gedaan naar de ministers en hun tv optredens. Heel interessant... en dit allemaal op de openbare oproep.

Onze 10 Vlaamse ministers:

- Kathleen Van Brempt, minister van Gelijke kansen, sponsort de fictiereeks "Emma".
- Marino Keulen, minister van Inburgering, pompt 200.000€ in het nieuwe programma dat binnenkort zal te zien zijn "Ruina".
- Dirk Van Mechelen, minister van Ruimtelijke ordening, gaf de hoofdprijs, 500.000€, tijdens het programma "Monumentenstrijd"
- Bert Anciaux, minister van Sport en Jeugd, zette "Vlaanderen Sportland" op poten en is nu in onderhandeling met de commerciële zenders om een jeugdprogramma te maken.
- Fientje Moerman, minister van Economie en Ondernemen, zorgt voor de reeks "Kinderen van Dewindt" en in het najaar "De Bedenkers", met Bart Peeters, die uitvindingen wil belonen.
- Kris Peeters heeft nog geen tv programma maar is in onderhandelingen.
- Inge Vervote, Frank Van den Broecke en Yves Leterme hebben geen plannen.

Het voorstel om een programma te maken komt meestal van het ministerie zelf, volgens de Vrt. Volgens de ministeries komt het voorstel meestal van de Vrt. Dus laten we concluderen dat ze beiden vragende partij zijn.
Dit wil ook zeggen dat de Vrt eigenlijk dubbel gefinancierd wordt: bovenop hun vaste financiering krijgen ze dus nog prijzengeld, geld voor nieuwe programma's, ...

Voor de duidelijkheid: Celebrity Chock is niet Bert Anciaux zijn idee.

4 opmerkingen:

Pieter zei

Dit is een beetje een niet te vermijden zaak... Ik heb er niet echt veel problemen mee dat deze "sponsoring" gebeurd. De vrt is nu éénmaal het "(zorgen)kindje" van onze regering en de vaste vergoeding die de vrt krijgt om zijn activiteiten te financiëren is volgens mij zeker niet overdreven... Een beetje extra steun kan dus zeker geen kwaad... Het merendeel van de ministers houdt zich blijkbaar ook vrij goed aan programma's die in de lijn liggen van hun bevoegdheden. Voor zover dit op deze manier plaatsvindt zie ik echt geen grote problemen. Vergeet niet dat ze hiermee alweer een grote vinger in de pap behouden bij het bestuur van onze Vlaamse omroep... Verder lijkt deze "samenwerking" toch ook geen windeieren op te leveren. De programma's zijn kwalitatief hoogstaand. Men mag uiteraard een "financiële vaste hand boven het hoofd" niet onderschatten, maar toch vermoed ik dat de VTM met de financiëring van grote merken via reclame toch ook niet te klagen heeft... Daar blijft de kwaliteit echter uit. Misschien dat TEVEEL geld de creativiteit beknot?? Als je 't mij vraagt vaart de vrt samen met de regering een goede koers. Ik hoop dat het zo verder gaat...

Nog even in de kantlijn...: BV's die aan het programma Celebrity shock hebben meegedaan zouden met een bedrogen gevoel naar huis zijn teruggekeerd... Misschien toch een TE extreme zet van de VTM??

Dit hele gedoe stelt ook de tv-optredens van politici in het daglicht. Zeg nu zelf: Als Anciaux zich onnozel maakt in Celebrity shock, wie heeft dan nog boodschap aan de kritiek op het televisieoptreden van Yves Leterme in Debby en Nancy....???

Bambino zei

Maar het is mij niet te zeer te doen om het feit dat ze het sponsoren maar onrechtstreeks beinvloeden ze de kijker met hun politieke kleur zodat 'objectieve' televisie haast onmogelijk is geworden. Zelfs het vrt nieuws...

Anoniem zei

Nja beïnvloeden zeg je... Denk je dat de doorsnee kijker van die politieke "steun" op de hoogte is?

Anoniem zei

Die politici willen verkozen worden, dus het zou stom zijn als ze geen beroep zouden doen op de openbare omroep.

Wat beïnvloeden betreft, zo enorm zal dat niet echt zijn denk ik. Op Canvas zijn er regelmatig debatten waarbij alle partijen aan bod komen, de kijker moet zelf maar een oordeel vormen.
En op één is het beeld maar héél lmichtjes gekleurd denk ik, maar dat is onvermijdelijk.

Ze moeten toch op één of andere manier hun standpunten naar buiten brengen, en ik denk niet dat veel mensen geneigd zijn om even naar hun site te surfen om daar een tekst van x aantal pagina's te lezen waar ze maar de helft van snappen of zo...

Via tv komt dat beter en simpeler over, dus laat ze zich maar bezighouden met het creeëren van programma's. Ik denk trouwens dat de reclame van VTM meer invloed op hun kijkers heeft!