Google
 

vrijdag 13 april 2007

Het geval van de Kemmel


De discussie is hevig losgebarsten na de zware valpartijen afgelopen woensdag op de Kemmelberg tijdens de wedstrijd Gent-Wevelgem.

Na de eerste doortocht op de Kemmel lagen al heel wat renners op de grond o.a. Jimmy Casper (zie foto), Wim De Vocht, James Vanlandschoot, ... . De tweede doortocht was al even erg. Het verdict was hard: heel wat renners met een gebroken 'iets', de ene een eleboog, de andere een sleutelbeenbreuk, een duim, ... De kranten staan er vol van.

Nu wil men de Kemmel eruit. Ik ben tegen. Hij moet erin blijven. Het is het moment waar de koers openbreekt, dit jaar was dit letterlijk zo. Hans De Clercq, de koerscommissaris, wil ook dat de Kemmel erin blijft. Hij vertelde net na de koers: "Het is lang geleden dat de renners nog gevallen zijn op de kemmel, maar als ze dan vallen dan vallen ze zwaar!" Robbie McEwen: "Je mag niet remmen anders val je."
De fout ligt bij de renners, bij het materiaal en ook de toeschouwers. Met lichte carbon velgen en houders wip je gemakkelijk van de kasseien en zijn valpartijen onvermijdbaar. Het is een 'natuurlijke' reactie als je voor je iemand zijn drinkbus ziet vallen dat je naar je remmen grijpt, en kasseien die glad liggen... het is levensgevaarlijk. De ene valt, de andere schiet in paniek; gevolg: kettingreactie.
Het idee dat vandaag op de nieuwssite van de vrt stond, vind ik een goed idee: de toeschouwers niet meer toelaten in de afdaling van de kemmel. Zoals je woensdag kon zien, sprongen enkele op de kasseien om de gevallen renners te helpen maar zo zorg je er ook voor dat de renners die nog komen, moeten remmen en dus ook vallen.

De discussie zal nog lang naslepen maar laten we niet vergeten dat een talentvolle jongere heeft gewonnen: Marcus Burghardt van T-Mobile.

1 opmerking:

Pieter zei

Het is een moeilijke kwestie... Ik vind ook dat de Kemmelberg erin moet blijven. Valpartijen horen OOK bij de wielersport. Ik vind het wel niet meer dan normaal dat renners altijd maar naar meer lichter materiaal overschakelen, dat kun je hen moeilijk verwijten... Een uitrusting waarmee je een val op de Kemmelberg pijn- en breukloos maakt is ook niet erg praktisch en efficiënt. Ik denk dan al meteen aan sterk materiaal dat ook (alweer) het nodige gewicht met zich meebrengt. Ik zou toch eerder de oorzaak aanpakken en dat zijn toch voornamelijk de vallende en wegrollende drinkbussen. Zijn er dan echt geen betere systemen om deze drinkbus vaster op zijn plaats te houden? Sterk sluitende kliksystemen misschien? Langs de andere kant ben ik ook niet voor het vermijden van publiek op de Kemmelberg... Ik heb ook al supporters fietsen zien wegtrekken van de baan. Me dunkt dat daar ook grote ongelukken mee gebeuren als men die niet tijdig verwijderd. Maar het is zoals altijd... Elk alternatief, elk voorstel heeft nu éénmaal zijn voor- en helaas ook zijn NAdelen...