Google
 

vrijdag 25 mei 2007

"Eerlijkheid duurt het langst"


Het regent de afgelopen dagen bekentenissen van renners die ooit doping zouden hebben genomen. Vooral uit het Telekom van midden de jaren '90 komt de ene verklaring na de andere.

Het begon met de zaak Fuentes en breidt iedere dag uit. Renners kunnen het blijkbaar niet langer verstoppen, en willen eerlijk spel spelen. Ook het boek van een verzorger van Telekom heeft veel renners aan het denken gezet. Na meesterknecht R. Aldag, vertelde ook topsprinter Erik Zabel dat hij één keer doping had gebruikt. Ik zou die man graag geloven, maar hoe kan hij bewijzen dat het maar bij die ene keer is gebleven.

Vandaag staat op de nieuws-site van de Vrt dit artikel: "Museeuw heeft heel zijn leven gepakt"
Museeuw had al eerder bekend dat hij in het laatste jaar van zijn carrière doping had gebruikt, maar als deze aantijgingen ook waar zijn, dan heeft de Leeuw heel Vlaanderen belogen.

Als wielerliefhebber shockt het mij natuurlijk iedere keer weer en nu lijkt iedereen die lippen niet langer op elkaar te houden. Waarschijnlijk zullen nog renners bekennen dat ze doping gebruiken of hebben gebruikt.
Het kan voor mij alleen maar positief bekeken worden: de renners komen eindelijk tot de vaststelling dat blijven bedriegen niet helpt, en het zal ongetwijfeld bijdragen tot een proper wielrennen in de toekomst, daar ben ik van overtuigd.
Het valt natuurlijk niet goed te keuren dat iemand doping neemt. Eén van de reden waarom renners zich doperen is ontegensprekelijk de lastigheidsgraad van de wedstrijden. Zie maar de huidige Giro: twee ritten met meer dan 250 km. Dit is niet langer menselijk. Organisatoren moeten maar eens beseffen dat het geen machines zijn die 3 weken op topniveau kunnen presteren. Ook renners zijn mensen.

Wel stel ik mij één vraag: hoe clean is de huidige Giro?

1 opmerking:

Pieter zei

Wie zegt er dat de Giro niet geworden is wat het nu is door het dopinggebruik? Als ik oude beelden van vroeger terugzie, van onzer Freddy Maertens of Eddy Merckx, om er twee te noemen, dan denk ik niet dat die mannen het veel makkelijker hadden... Alles evolueert. Terwijl ritten misschien zwaarder worden evolueert het materiaal, de verzorging ed ook mee... Ik zeg niet dat men daarom de ritten moet verzwaren maar het evolueert allemaal tegelijk, het zijn dus niet alleen de ritafstanden/zwaarte die veranderen...

Museeuw, dat was geen verrassing meer dat was duidelijk... Ik heb geen respect voor die mannen...

Het is een vicieuze cirkel, je moet pakken om nog mee te kunnen... En degenen die niet pakken worden vaak omwille van hun slechte resultaten scheef bekeken... Het is erg, maar het is zo...

Herinner je je nog die foto van Axel Merckx, Bambino? In de les sociologie? Dat is, denk ik, nog iemand die niet pakt... Je commentaar was toen: Hé, een zeldzame foto, daar staat den Axel nog ies in de top drie... Dat was niet slecht bedoeld van u ma et illustreert wel hoe die wielrenners die niet pakken om moeten gaan met supporters of mensen die absoluut niet veel goeds over je zeggen want je prestaties zijn matig tot zwak...