Google
 

donderdag 8 maart 2007

De geciviliseerde beschaving anno 2007...?


Sprekende camera roept overtreders tot de orde

BRUSSEL - In geen enkel land worden de burgers zo vaak en consequent in de gaten gehouden als in het Verenigd Koninkrijk, waar ongeveer evenveel camera'staan als er mensen wonen. En het wordt nog erger, zo meldt de Sunday Times, want bij de beelden komt er binnenkort ook geluid. Met als doel mensen die iets fout doen luid en duidelijk tot de orde te roepen.

In het Noord-Engelse Middlesborough scheurden enkele dagen geleden twee meisjes bladzijden uit een tijdschrift en gooiden die weg. De camera's legden dat vast, zoals gewoonlijk, en daar besteedden de meisjes geen aandacht aan. Maar dat veranderde toen er plots een luide, boze stem klonk die hen opriep het papier ineen daarvoor bestemde bak te gooien. Pijnlijk voor de betrapten, want de hele straat kon de terechtwijzing horen.

Middlesborough is de eerste Engelse stad waar aan de camera een luidspreker is verbonden, zodat de mensen die de beelden vanuit hun commandopost bekijken daar ook verbaal op kunnen reageren, maar het zal zeker niet de laatste zijn.

Deze week zou het ministerie van Binnenlandse Zaken officieel bekend maken dat de 'sprekende camera' in nog meer stedelijke centra zal worden ingevoerd. Vier steden volgen op korte termijn, en als ook die proeven naar wens verlopen, komt de rest van het land aan de beurt.

En mochten de betrapte en toegesproken overtreders al die waarschuwingen toch in de wind slaan, dan wordt zelfs overwogen om een van de camerabeelden uit te printen en in een plaatselijke krant te laten afdrukken, om de betrokkene op die manier nog nadrukkelijker aan de schandpaal te nagelen.

En ook daar blijft het niet bij. In navolging van een techniek die ook al in Nederland wordt getest, willen de Britten aan hun camera's namelijk ook apparatuur koppelen die gesprekken kan afluisteren om op die manier 'agressieve voornemens' in de kiem te kunnen smoren.
Dit artikel trok zeker en vast mijn aandacht nu de discussie rond het recht op
privacy razend actueel is.
Men raakt er maar niet uit of het plaatsen van camera's die u in uw dagelijkse bezigheden filmen een inbreuk zijn op uw privacy. Ikzelf heb persoonlijk niet al teveel problemen met deze camera's, ik juich ze zelfs toe als het gaat om camera's die diefstal en anderen moeten tegengaan maar sprekende camera's vind ik toch wel een beetje te ver gaan. Ik pleit er toch voor om het vermanend vingertje dat nu onmiddelijk de lucht in gaat als overtreders door deze mechanische stem worden aangesproken over te laten aan de overheid. Zij zullen met een gepaste sanctie deze overtreders op het matje roepen. Laten we dat alsjeblieft niet overlaten aan een camera...
Maar daar blijft het niet bij... Als de overtreders geen gevolg geven aan wat er wordt gevraagd is het zelfs mogelijk dat een momentopname wordt afgedrukt en in een plaatselijke krant wordt gepubliceerd... Zo timmeren we de overtreders aan de "moderne" schandpaal en tegelijkertijd worden we een aantal eeuwen in de tijd teruggekatapulteerd... Herinneren we ons nog de geschiedenislessen met de wrede, morele straffen van vroeger waar misdadigers op de markt werden uitgestald of op een kar werden rondgereden? Uitgejouwd door de menigte en met rotte vruchten en andere vunzigheid bekogeld? Wel, is deze moderne vorm van de schandpaal ook niet die richting aan het uitgaan? Weliswaar iets geciviliseerder maar waar het begint weten we, nl. in een plaatselijke krant. Maar komen ze de volgende keer op het internet? Maken ze een site voor "de mensen die hun papiertjes niet in de vuilbak gooien?" Welke gevolgen heeft dit? Blijkbaar zijn er mensen die ervan overtuigd zijn dat dit de juiste manier van handelen is... Ik dacht dat respect voor elkaar ons al een heel eind verder zou helpen. Bij deze manier van werken heb ik echter sterk mijn twijfels...
Geschreven door Henk

3 opmerkingen:

Bambino zei

Het voelt wel es goed om zelf commentaar te geven op mijn eigen blog... Op het artikel en jou commentaar heb ik geen kritiek behalve het feit dat je het naar de overheid wil doorschuiven... Is het overheidsapparaat al niet overbelast? Het is anderzijds dan wel weer een bron voor werkgelegenheid maar dan wordt weer een serieuze hap uit het budget van de overheid weggenomen voor eigenlijk futiliteiten... Zelf zo ik het als een manier om criminele misdaden op te sporen... Wie laat niet eens een papiertje vallen, het mag niet te ver gaan.

Anoniem zei

daarom pleit ik in mijn artikel ook voor respect. Wanneer we wat meer respect voor elkaar opbrengen en elkaars werk ons niet onbewogen laat (straatveger zijn is volgens mij geen pretje) kunnen we deze gebeurtenissen vermijden. We kunnen dit trouwens doortrekken naar al de moorden die er in Belgiƫ gepleegd worden met vaak zinloos geweld... Een gebrek aan respect is daar volgens mij ook een grote oorzaak...

Henk

Anoniem zei

Ik vind dat ze het de politie deze dag een beetje te gemakkelijk beginnen te maken, ze moeten precies nog enkel op het lui gat te zitten!
In het begin vond ik de camera's nog goed initiatief, maar dan wel toen ze enkel verdachte bewegingen registreerden en de politie dan kon optreden als het nodig was.. maar waarmee men nu afkomt: ik begin nu echt wel wat privacy-schending te voelen... een soort van camera-dictatuur waardoor de mensen gek gaan worden en uiteindelijk stopt met echt "mens" te zijn en zich geremd voelt bij alles wat hij doet omdat hij zich voortdurend in de gaten gehouden voeld door deze ... big-brother-actige creaturen.