Google
 

zaterdag 1 december 2007

CDH breekt België


Leterme: "Ik heb al het mogelijke gedaan"

za 01/12/07 - Voor de tweede keer in 174 dagen is Yves Leterme ontheven van zijn formatie-opdracht. De formatie is vastgelopen op een nieuw "non" van CDH op enkele ultieme vragen van de formateur. Leterme heeft aan de koning gevraagd om niet langer formateur te zijn, de koning heeft dat aanvaard. De ex-formateur heeft dan een verklaring afgelegd.

"De voorbije weken en maanden heb ik al het mogelijke gedaan om mijn opdracht tot een goed einde te brengen", zei ex-formateur Leterme. "Dit is helaas niet gelukt."
(Belga)
"Het land heeft nood aan een stabiele regering en aan hervormingen. Samen met anderen heb ik daar hard aan gewerkt. Ik deed dat met vastberadenheid en geduld in de overtuiging dat dit noodzakelijk is voor de toekomst van ons land", voegde de ex-formateur er nog aan toe.

Leterme (foto) benadrukte ook dat hij van bij het begin wist dat het een zeer moeilijke opdracht was die tijd zou vergen. "Ik was me ervan bewust dat ik daarbij politiek en persoonlijk een groot risico nam."

De oud-formateur legt ook de nadruk op de weg die wel is afgelegd. "We hebben de basis gelegd voor een goed regeerakkoord dat toelaat om de maatschappelijke en sociaal-economische problemen daadwerkelijk aan te pakken."

"Het land en de mensen hebben nood aan een krachtdadige regering. Maar het blijft mijn overtuiging dat dit alleen mogelijk is als ook de noodzakelijke hervormingen worden doorgevoerd", zei Leterme.

"Ik moet vaststellen dat er geen duidelijke afspraken konden worden gemaakt met alle partijen over de inhoud van deze hervormingen. Het is voor mij duidelijk dat politieke akkoorden slechts mogelijk zijn na overleg en in consensus."

Aan het einde van zijn verklaring bedankte Leterme zijn collega's die mee hielpen zoeken naar oplossingen. Hij voegde er ook aan toe dat hij zelf bereid is om daar verder aan te werken.


Drie commentaren:

1. Dramatisch... Leterme deed zijn best...
2. Gevolg van dit alles: een verdere radicalisering tussen de twee landsdelen... de onafhankelijkheid van Vlaanderen komt weer een stapje dichter.
3. Ik haat CDH en vooral de voorzitster: Joëlle Milquet. Nog nooit borrelde dergelijke politieke haat in mij op, maar nu zou ik echt bereid zijn om te gaan betogen tegen dergelijke partijen en figuren... Het valt mij erg zwaar!

1 opmerking:

Pieter zei

Ik vind dat Leterme zich nog heel rustig houdt. Onderhuids zal die ook wel meer denken dan hij durft zeggen.

Inderdaad. Milquet heeft bij mij ook redelijk racuneuze gevoelens losgeweekt... En ook ik vroeg me af wanneer de Vlamingen zich nu eens eindelijk gaan vereningen, niet voor het behoud van België en voor mij nog steeds niet (al scheelt het niet veel) voor een splitsing van België maar achter de eis voor hervormingen... Desnoods moet men daarvoor op straat komen, het was ook in die richting dat ik zat te denken wanneer ik zei dat men zich moest verenigen...